Lahti Regionin kehittämishankkeita

Ajankohtaista tietoa Lahden seutu - Lahti Region Oy:n hallinnoimista kehittämishankkeista

PÄIJÄT-HÄMEEN URHEILU-, MATKAILU- JA YMPÄRISTÖLIIKETOIMINNAN KASVU AASIAN MARKKINOILLA -hanke 1.5.2019-30.4.2022

Hankkeen tavoitteena on viennin kasvu Aasian kasvavilta markkinoilta. Kasvun avulla saavutetaan Lahden seudulle vientitoiminnan kautta kestävää pitkäjänteistä kasvua ja työllisyyttä. Kehittämisen keskiössä ovat Lahden seudun kilpailukykystrategiassa keskeisten liikunta ja elämykset- sekä kiertotalousteemojen alla toimivat yritykset. Aasiasta Suomeen suuntautuvan matkailun kasvupotentiaali on tunnistettu merkittäväksi mahdollisuudeksi Lahden seudulle, jonka maantieteellinen sijainti lentoaseman ja hyvien Aasian lentoyhteyksien äärellä on Euroopan mittakaavassa ainutlaatuinen. Erityisesti urheiluun, liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvä osaaminen ovat Päijät-Hämeessä vetovoimaisia vientituotteita suhteessa Aasiasta Suomeen suuntautuvaan matkailuun ja urheilu- ja liikuntasidonnaisen liiketoiminnan kasvuun. Hankkeen keskeinen tavoite on edistää matkailutoiminnan voimakasta kasvua sekä päijäthämäläisten yritysten vientiä Aasiaan toimialarajattomasti.

Pääkohdealue: Kiina
Kohdealueena myös: Japani, Etelä-Korea, Singapore

Lue lisää >>

 

LÄHILOMIEN VÄYLÄ - Toisiaan täydentävien matkailupalveluiden kohteuttaminen ylimaakunnallisesti -hanke 1.4.2019-31.12.2021

Lähilomien väylä -hankkeen päätavoitteena on lisätä Lahden ja Kouvolan seudun maaseudun mikro- ja pk-yritysten tuotteistus- ja markkinointiosaamista sekä keskinäistä ylimaakunnallista verkottumista ja rakentaa sitä kautta uutta, maaseudun potentiaalia hyödyntävää matkailupalvelujen tarjontaa. Tavoitteena on lisäksi löytää kehiteltyjen tuotteiden avulla uusia kohderyhmiä ja kehitellyillä tuotteilla lähteä uusille markkinoille.

Tavoitteena myös, että yrityskenttä oppii yhdistämään ja markkinoimaan tuotteita uudella tavalla ja lisäämään näin alueen tunnettuutta ja löydettävyyttä lähimatkailukohteena. Pitkän aikavälin tavoitteena on synnyttää merkittävää ja ympärivuotista lähimatkailun kasvua maaseudulla, joka parantaa maaseutualueiden pienten ja mikroyritysten kestävän liiketoiminnan edellytyksiä. Keskeisenä kohdemarkkinana ovat Etelä-Suomen ja Pietarin lähialueet 2,5 tunnin säteellä Päijät-Hämeestä ja Kymenlaaksosta. Uusilla mikro- ja pk-yritysten kehittelemillä tuotteilla löydetään uusia kohderyhmiä ja markkinoita ja näin vahvistetaan myös maaseutumatkailun ympärivuotisuutta.

Pääkohdealueet: Etelä-Suomi ja Venäjä/Pietarin alue

Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston osarahoittamaa hanketta hallinnoi Lahden seutu – Lahti Region Oy ja hankkeen osatoteuttajana toimii Kouvola Innovation Oy.

Lue lisää >>

 

TUOTTEISTUKSESTA TULOKSEEN 2.0 - Päijät-Hämeen matkailu- ja tapahtumasidonnaisten yritysten kansainvälistymisohjelma -hanke 1.4.2019-31.3.2021

Päijät-Hämeen maakunnan matkailu- ja tapahtumasidonnaisten yritysten kasvu on vahvistunut lähinnä kuudelta kohdemarkkinalta (Venäjä, Kiina, Japani, Keski-Eurooppa ja Englanti sekä Suomi). Asiakas ja kohdeyleisö vaihtelee jokaisella kohdemarkkinalla. Eri markkinoilla toimiminen vaatii tuotteita, jotka ovat kiinnostavia kullekin kohdemarkkinalle. Lisäksi vaaditaan viestintää, joka puhuttelee kutakin kohdemarkkinan asiakasta houkuttelevalla tavalla. Hankkeessa rakennetaan yritysten digitaalisen verkostoitumisen kautta eri markkinoille kohdennettua, brändättyä palvelukokonaisuutta ja edistetään yritysten digitaalisen osaamisen lisääntymistä ja kasvun edellytyksiä kansainvälisille markkinoille.

 

SUOMEN JA KIINAN TALVIURHEILUN TEEMAVUODEN 2019 HYÖDYNTÄMINEN LAHDEN SEUDUN ELINKEINOJEN HYVÄKSI -hanke 1.4.2019-30.6.2020

Suomen ja Kiinan presidenttien tapaamisen yhteydessä 2016 syntyi yhteisymmärrys Suomen ja Kiinan välisen talviurheilun teemavuoden järjestämisestä. Kiinan kiinnostus pohjoismaisten talviurheilulajeihin luo erinomaisen mahdollisuuden edistää niin talviurheilua ja -matkailua, talviurheilukulttuuria kuin talviurheilun kaupallisia aspekteja sekä vahvistaa Suomen ja Lahden seudun mainetta niiden osaajana. Suomen ja Kiinan talviurheilun teemavuosi järjestetään toimenpiteineen vuonna 2019.

Hankkeen tavoitteena on varmistaa, että talviurheilustaan kansainvälisesti tunnettu Lahden seutu ja Lahden kaupunki toimijoineen maksimoi teemavuoden vaikutuksen.

Hankkeessa keskitytään teemavuoteen OKM:n ja Business Finland/Visit Finlandin taholta määriteltyihin toimenpiteisiin sekä toteuttamaan Lahden seudun omia toimenpiteitä, joilla varmistetaan alueen toimijoiden mahdollisuuksia osallistua hyödyntämään teemavuotta. Keskeistä hankkeessa on myös tiedottaminen eri toimenpiteistä yrityskentälle sekä myös tiedottaminen teemavuodesta niin paikallisesti, kansainvälisesti kuin Kiinan markkinoilla. Hanke hyödyntää myös jo olemassa olevia Kiina-verkostoja toimenpiteiden toteutuksessa.

Pääkohdealue: Kiina

Lue lisää >>

 

WESTERN LAKELAND - PUHDASTA VETOVOIMAA VESISTÖSTÄ JA LUONNOSTA -hanke 5.3.2018-31.8.2020

Päijät-Hämeen osalta hankkeen päätavoitteena on luoda Päijänteen alueesta tiivis osa Visit Finlandin Western Lakeland -aluetta ja samalla Suomen kiinnostavin vesistö-, hyvinvointi- ja järviluontomatkailun kohdealue, jonka vetovoima houkuttelee kansainvälisiä (kierto)matkailijoita alueelle.

Hankkeen tavoitteena on vastata matkailumarkkinoiden tarpeisiin ja suunnitella ja kehittää uusia tuotteita matkanjärjestäjien tarpeisiin ja toiveisiin pohjautuen ja uudet matkailijasegmentit huomioiden. Tuotekehitystyössä keskitytään alueen vetovoimaisuuden lisäämiseen rakentamalla vesistö-, hyvinvointi- ja järviluontomatkailutuotteita sekä koko Western Lakeland -alueen kattavia kiertomatkatuotteita ja tuoteperheitä seuraavien teemojen alle kohdemarkkinoittain:

1) Mökki 2.0 – viimeistelty ja palveltu mökkiloma
2) Slow Lakeland: lähiruoka, paikallinen ruoka & juoma
3) Fly & Drive: teemalliset kiertomatkat
4) Sauna: saunatuotteen erilaistaminen (naiset, miehet, perheet)
5) Suomalainen elämäntapa (marjastus, ruuan laittaminen, käsityöt, design) ja luontoaktiviteetit (melonta, pyöräily, koskenlasku, kellunta). Ruoka oheistuotteena.
6) Kesän ja syksyn kiertomatkat

Pääkohdealueet: Saksa, Japani
Kohdealueena myös: saksankielinen Eurooppa , Ranska, Italia, Hollanti, Iso-Britannia, Venäjä.

Lue lisää >>

 

MATKAILUSIDONNAISTEN YRITYSTEN KASVU- JA KANSAINVÄLISTYMISHANKE #sporttourism 1.1.2018-31.12.2019

Pääkohderyhmänä: kansainväliset urheilun harrastaja- ja sidosryhmät, special interest matkanjärjestäjät sekä media, incentive-matkanjärjestäjät, koulutusmatkailun ammattilaiset ja eri sidosryhmät.

Toimenpiteitä:
- myyntitapahtumat 5-7/vuosi Visit Finland / Finland Convention Bureaun kanssa
- tutustumisvierailut
- mediamatkat, bloggariyhteistyö
- tuotteistus ja uusien myyntikanavien kartoitus

Pääkohdealueet: Saksankielinen Eurooppa, Venäjä (Kiina)

Lue lisää>>

 

SUOMALAISEN TALVIOSAAMISEN KEHITTÄMINEN – tuotteistuksesta vientiin -hanke (WKH - Winter Know How) 1.5.2017-30.4.2019 | PÄÄTTYNYT

Lahden seutu on talviurheiluun liittyvän osaamisen ja yritystoiminnan vahvimpia keskittymiä Suomessa ja tätä tukeakseen Lahden seutu - Lahti Region Oy on käynnistänyt yhteistyössä Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n kanssa ” Suomalaisen talviosaamisen kehittäminen – tuotteistuksesta vientiin ” –projektin (WKH – Winter Know How). Hankkeen tavoitteena on kaupallistaa Kiinan markkinoille alueellista talviurheiluun linkittyvää osaamista sekä yritystoimintaa. Tämä toiminta on osa laajempaa suomalaista vientikonsortiota ja -konseptia.

Lue lisää>>

 

TALVIMATKAILUN ELÄMYSEKOSYSTEEMIN KEHITTÄMINEN -hanke 1.11.2017-31.12.2019

Projektin tavoitteena on kehittää talvimatkailun elämysekosysteemi, muotoilla ekosysteemin eri toimijoiden palvelutarjonnasta lapsiperheille vetovoimaisia palvelukokonaisuuksia, markkinoida ja viestiä uusista palvelukokonaisuuksista sekä saattaa palvelut ostettavaan muotoon eri digitalisesti myyntijärjestelmien kautta välitettäväksi. Aktiivisella esilläololla vahvistetaan Lahden seudun mielikuvaa myönteisenä, tapahtumarikkaana matkailu- ja asuinalueena.

Lue lisää >>

 

KANSAINVÄLISEN MOOTTORIURHEILUTAPAHTUMAN JÄRJESTÄMINEN – Pilottina Iitin Kymiring ja MotoGP-tapahtuma -hanke 18.12.2017-31.12.2019

Tavoitteena on löytää vastaus kysymykseen: mitä kaikkea tarvitaan, jotta saadaan Moto GP-tapahtumasta mahdollisimman suuri hyöty seudun yrityksille, matkailulle sekä elinkeinoelämälle? Lyhyen esiselvityshankkeen tavoitteena on selvittää mitkä toimijat kuuluvat Moto GP-ekosysteemiin ja mitkä ovat toimijoiden roolit.

Lue lisää>>

 

TARINALLISTAMINEN ELOKUVATUOTANNON TUOTOKSENA – Lahden seudun tunnettuuden ja vetovoiman vahvistaminen lapsiperheiden keskuudessa -hanke 27.12.2017-27.12.2018 | PÄÄTTYNYT

Supermarsu-elokuvan tarinoiden kautta synnytetään uutta kiinnostusta Lahden seutua kohtaan lasten ja lapsiperheiden keskuudessa. Hyödynnetään Supermarsun vetovoimaa tapahtumisen yhteydessä.

Lue hankesuunnitelma>>

 

LISÄÄ LIIKETOIMINTAA ELOKUVA- JA TV-TUOTANNOSTA – elokuva- ja tv-tuotantojen hyödyntäminen matkailussa ja yrityksen liiketoiminnassa -hanke 1.12.2016-30.9.2018 | PÄÄTTYNYT

Tavoitteena hankkeen kautta on synnyttää pysyvä tuotantoyhtiöiden tarpeita palveleva ekosysteemi, jossa tulevaisuudessa Lahden seutu voi toimia aktiivisesti erilaisten tuotantoyhtiöiden yhteistyökumppanina ja hakea alueelle Lahden seudun tavoitteita palvelevia tuotantoja.

Lahden seutu elokuva- ja tv-tuotantojen kuvauspaikkana | Lue lisää>>

Hankkeen loppuraportti>>

 

PÄIJÄT-HÄMEEN KANSAINVÄLINEN TUOTEKEHITYS- JA MARKKINOINTI -hanke 1.9.2015-31.12.2017 | PÄÄTTYNYT

Päijät-Hämeen kansainvälisen tuotekehitys- ja markkinointihankkeen tavoitteet:

-kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen tuotekehitystoimenpiteiden toteuttaminen valituille markkina-alueille ja asiakassegmenteille soveltuvien jakelukanavien rakentaminen
-uuden sähköisen varausjärjestelmän sisällön tuottaminen ja kehittäminen
-uusien rajapintojen löytäminen kansainvälisen markkinoinnin osalta
-mahdollisen agentuuritoiminnan vakiinnuttaminen kohdemaissa
-laadukkaiden kansainvälisten tuotepohjaisten markkinointimateriaalien tuottaminen
-palvelutuotteiden saattaminen yleisesti laadullisesti riittävälle tasolle
-Päijät-Hämeen kuntien ja matkailuyritysten yhteistyön tiivistyminen maakunnan tasolla ja tarvittaessa ylimaakunnallisesti.

Lue lisää>>

 

LAHTI HAPPENS -hanke 1.1.2016-31.12.2017 | PÄÄTTYNYT

Lahti Region osatoteutus
Lahti happens – hankkeella pyritään tapahtumavaikutusten taloudelliseen ja imagolliseen maksimointiin alueella pitkäjänteisesti. Hankkeen tavoitteena on hakea kasvua kansainvälisiltä tapahtuma-, kongressi- ja kokousmarkkinoilta sekä tätä kautta lisätä maakunnan matkailutuloa, tuotetaan maakunnallista hyvinvointia ja luoda lisää työpaikkoja. Hanke tukee alueen pk-yritysten ja organisaatioiden vastuullista ja kestävää kehitystä.

Lamk osatoteutus
Lahti happens -hanke kokoaa palveluntarjoajat yhteen uudella tavalla, muotoilemaan ja tekemään Lahti 2017 MM-kisakaupunkia, jonka pohjalta laaditaan vastuullisen tapahtumatuotannon ja organisoitumisen toimintamalli. Toimintamallia voidaan hyödyntää missä tahansa alueen liikunta-, urheilu-, kulttuuri- ja viihdetapahtumassa, messujen ja kongressien yhteydessä. Tavoitteena on, että ko. tapahtuma näkyy ja kuuluu koko alueella tapahtuman yhtenäisellä ilmeellä joka linkittyy alueen yhteiseen imagoon.

Lue lisää>>

 

SUOMI100 – YHDESSÄ PÄIJÄT-HÄME –HANKE 1.1.2016-31.12.2017, Lahti Region mukana sihteeristössä | PÄÄTTYNYT

Suomi100-juhlavuoden valmisteluiden pohjustaminen Päijät-Hämeessä ja yhdistysten/seurojen sekä eri toimijoiden innostaminen mukaan juhlavuoden valmisteluihin. Päijät-Hämeen alueellisen rahoitushakemuksen laatiminen ja avustuksesta tiedottaminen. Päijät-Hämeen alueen Suomi100-vuoden statuksen saaneiden tapahtumien koordinointi ja rahoitushakemusten läpikäynti.

Lue lisää Päijät-Hämeen liiton sivuilta>>

 

TARTU TAPAHTUMAAN -hanke 1.5.2016-30.4.2017 | PÄÄTTYNYT

Tapahtumavaikutusten taloudellinen ja imagollinen maksimointi alueella rakentamalla asiakasvirtojen ohjaamisen vastuullinen ja yhteisöllinen toimintamalli. Toimintamallin avulla asiakasvirtoja ohjataan itse tapahtumapaikkakunnan ulkopuolisiin kuntiin vahvistaen aluevaikuttavuutta. Toimintamalli tukee Lahden kaupunkiseudun kuntien ja kylien yritysten, organisaatioiden ja yhteisöjen vastuullista ja kestävää kehitystä.

Lue loppuraportti>>

 

LAHTI ENERGIA TAPAHTUMAPUISTON 3D-MALLINNUS -hanke 6.6.2016-31.5.2017 | PÄÄTTYNYT

Tavoitteena on rakentaa digitaalinen työkalu Mukkulan Kartanonniemen uuden tapahtumapuistokonseptin esittelylle. Tavoitteena uudella työkalulla on myös uusien liiketoimintamallien syntyminen työkalun avulla sekä uusien yrittäjien ja toimijoiden aktiivinen haku alueelle ja uusien tapahtumakonseptien syntyminen.

Lahti Energia Tapahtumapuisto>>

 

KASVUA MATKAILUUN -valmisteluhanke 4.4.-31.12.2014 | PÄÄTTYNYT

Kasvua matkailuun -valmisteluhanke - Päijät-Hämeen matkailun kansainvälistymisen yleissuunnitelman ja kansainvälistymishankkeen laatiminen vv. 2015-2017. Valmisteluhankkeen aikana laadittiin yhdessä yritysten kanssa Päijät-Hämeen matkailun kansainvälistymisen yleissuunnitelma vuosille 2015-2017.
Suunnitelma sisältää mm. Päijät-Hämeen matkailun kansainvälistymisen vision, tavoiteltavat kohdemarkkina-alueet ja kohderyhmät, sidosryhmien roolit sekä markkinoinnin ja myynnin toimintamallit ja linjaukset. Lisäksi valmisteluhankkeen aikana rakennettiin laajamittainen hankekokonaisuus vv. 2015-2017 toteuttamaan laadittua matkailun kansainvälistymisen yleissuunnitelmaa.

Lue lisää>>

 

TouNet - ETABLOITUMINEN VENÄJÄN MARKKINOILLE -osahanke 1.4.2012-30.6.2014 | PÄÄTTYNYT

TouNet – Tourism Development in co-opetition in Southern Finland and Baltic Region -hankkeen osahankkeet ja osatoteuttajat:
Tourism network (TINNO) - Uudenmaan liitto (31.12.2013 saakka Culminatum Oy)
Matkailuinnovaatiot Etelä-Suomessa (MINNO) - Haaga-Helia AMK
Etabloituminen Venäjän markkinoille - Lahden seutu - Lahti Region Oy (31.12.2012 saakka Lahti Travel Oy)
Sustainability in Tourism - Turku Touring.

Lue lisää>>