Sustainable Travel Finland
Jotta matkailuelinkeino pystyy vastaamaan muuttuvaan kysyntään ja kasvamaan jatkossakin, on kehityksen oltava kestävää. Tätä varten Visit Finland on kehittänyt matkailuyrityksille ja -alueille tarkoitetun Sustainable Travel Finland -ohjelman ja sillä saavutettavan Sustainable Travel Finland -merkin. Lahden Seutu on liittynyt mukaan Visit Finlandin koordinoimaan valtakunnalliseen kestävän matkailun ohjelmaan ja hakee alueelle Sustainable Travel Finland (STF) Destinaatio -statusta.
Lahden seutu kohti Sustainable Travel Finland Destinaatio -merkkiä
Aluellisen Sustainable Travel Finland -destinaatio statuksen saaminen edellyttää yritysten vahvaa sitoutumista yhteiseen toimintaan ja sitä, että 51% alueen kansainväliseen matkailuun suuntautuvista yrityksistä liittyisi mukaan ohjelmaan ja hankkisi itselleen Sustainable Travel Finland -yritysmerkin. Tavoitteenamme on tehdä Lahden seudusta Sustainable Travel Finland Destiaatio vuoden 2021 aikana.
Kannustamme yrityksiä liittymään mukaan kestävän matkailun STF-ohjelmaan. Ohjelmaan liittyminen on ilmaista ja liittyessäsi saat käyttöösi Visit Finlandin STF e-oppaan sekä tiedonsyöttöalustan.
Liity mukaan STF-ohjelmaanLähde mukaan Lahden seudun STF-yritysjoukkoon!
Lahden seudun ensimmäinen STF-merkin saanut yritys on Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone.
Kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -polulle ovat lähteneet myös seuraavat alueemme yritykset: Avano Dreams Oy Ltd, Best Lake Nature Adventures Oy, Elinan Majoitus ja Rakennus (Heinola Travel), GreenStar Hotel Lahti, Iso-Naappilan Loma Ky, KOKO Lahti Oy, Koiskalan kartano, Lehmonkärki, Lomakivi Oy, Osuuskunta Lahden Seudun Kulttuuri- ja Elämysmatkailu, Tervalepikon Torpat, Travellamo, Vierumäki Sports ja Yli-Kaitala Oy
Yhdessä STF-polulla
Visit Lahti ja Salpausselkä Geopark järjestivät syksyllä 2020 kaksi virtuaalista STF-valmennuspäivää, joiden aikana käytiin läpi mm. kestävän matkailun perusteet sekä perehdyttiin STF-polkuun ja STF-merkin vaatimiin toimenpiteisiin. Valmennuspäivään osallistuminen on yksi yrityksiltä vaadittavista toimenpiteistä kohti STF-merkkiä. Voit kerrata valmennuspäivän antia tai käydä läpi valmennuksen myös jälkikäteen.
Katso Sustainable Travel Finland valmennukset

STF valmennus, osa 1
Virtuaalivalmennuksen 1. osa. Valmentajana Marketta Viljasaari, tallenne 28.10.2020

STF valmennus, osa 2
Virtuaalivalmennuksen 2. osa. Valmentajana Marketta Viljasaari, tallenne 3.11.2020

Ekokompassi -sertifikaatin esittely
Ekokompassi -sertifikaatin esittelee Heidi Salonen. Tallenne 14.1.2021
Valmennusten materiaali
On-line valmennuksen power point esitykset voit ladata oheisista linkeistä
Miksi mukaan ohjelmaan
-
01Kestävä matkailukohde on alueellinen myyntivaltti ja tulevaisuuden kysytyin kohde.
-
02Kestävä matkailu houkuttelee matkailijoita, jotka ovat valmiita käyttämään keskivertomatkailijaa enemmän rahaa ja matkustamaan myös sesonkien ulkopuolella.
-
03Vastuullisuus on tullut jäädäkseen osaksi liiketoimintaa: matkustajat ja matkanjärjestäjät odottavat yhä enemmän, että yritykset huolehtivat toimintansa vastuullisuudesta.
-
04Sustainable Travel Finland -tunnus on asiakkaalle osoitus siitä, että yritys on sitoutunut vastuulliseen toimintaan.
-
05Visit Lahti ja Visit Finland nostavat omassa markkinoinnissaan yhä enemmän esille STF-merkin saaneita yrityksiä
Kysy lisää
Arto Asikainen, Visit Lahti STF-koordinaattori
arto.asikainen@lahtiregion.fi | 040-579 4387
STF yrityskummit:
Kati Komulainen, Salpausselkä Geopark, Visit Lahti ympäristövastaava
Harri Olenius, kokousmatkailu
Suvi Aaltonen, ruokamatkailu
Johanna Karhu, digitaalinen markkinointi ja www.visitlahti.fi -sivusto, Ekokompassi-ohjelma
Salla Mäkelä, ympäristöpääkaupunkivuosi, delegaatiovierailut