Sustainable Travel Finland
Jotta matkailuelinkeino pystyy vastaamaan muuttuvaan kysyntään ja kasvamaan jatkossakin, on kehityksen oltava kestävää. Tätä varten Visit Finland on kehittänyt matkailuyrityksille ja -alueille tarkoitetun Sustainable Travel Finland -ohjelman ja sillä saavutettavan Sustainable Travel Finland -merkin. Lahden Seutu on liittynyt mukaan Visit Finlandin koordinoimaan valtakunnalliseen kestävän matkailun ohjelmaan ja hakee alueelle Sustainable Travel Finland (STF) Destinaatio -statusta.
Lahden seutu kohti Sustainable Travel Finland Destinaatio -merkkiä
Aluellisen Sustainable Travel Finland -destinaatio statuksen saaminen edellyttää yritysten vahvaa sitoutumista yhteiseen toimintaan ja sitä, että 51% alueen kansainväliseen matkailuun suuntautuvista yrityksistä liittyisi mukaan ohjelmaan ja hankkisi itselleen Sustainable Travel Finland -yritysmerkin.
Kannustamme yrityksiä liittymään mukaan kestävän matkailun STF-ohjelmaan. Ohjelmaan liittyminen on ilmaista ja liittyessäsi saat käyttöösi Visit Finlandin STF e-oppaan sekä tiedonsyöttöalustan.
Liity mukaan STF-ohjelmaanLahden Seutu – Lahti Region Oy:lla oma Sustainable Travel Finland -yritysmerkki
Lahden Seutu – Lahti Region Oy kannustaa alueen yrityksiä liittymään valtakunnalliseen kestävän matkailun Sustainable Travel Finland ohjelmaan. Olemme myös itse sitoutuneet toimimaan kestävästi ja sertifioineet toimintamme Ekokompassi -standardien mukaisesti. Helmikuussa 2022 Lahden Seutu – Lahti Region Oy sai myös Sustainable Travel Finland -merkin ollen näin Suomen ensimmäinen alueellinen DMO/DMC, joka paitsi koordinoi destinaatiotason STF-ohjelmaa niin myös hankki omalle toiminnalleen STF-yritysmerkin. Myös Lahden Seutu – Lahti Region Oy:n yhteydessä toimivalla Salpausselkä UNESCO Global Geoparkilla on oma STF-merkki.
Lähde mukaan Lahden seudun STF-yritysjoukkoon!
Sustainable Travel Finland merkin ovat Visit Lahden (Lahden Seutu – Lahti Region Oy:n) lisäksi saaneet Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, GreenStar Hotel Lahti, Lehmonkärki Resort, Salpausselkä UNESCO Global Geopark, Pajulahti, Tervalepikon Torpat, Lomakivi, Vierumäki, Jokimaan Paroni, Best Lake Nature Adventures Oy, sekä Scandic Lahti City.
Kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -polulla, matkalla kohti STF-merkkiä, ovat: Avano Dreams Oy Ltd, Elinan Majoitus ja Rakennus (Heinola Travel), Ilola Inn, Inga Finland Guide, Iso-Naappilan Loma Ky, Kitetirri Outdoors, Koiskalan kartano, Opiston Kunkku, Painovoima ry, Premium Resorts Oy, Radalla Resort, Travellamo, Virtaan Kartano ja Yli-Kaitala Resort.
Yhdessä STF-polulla
Visit Lahti ja Salpausselkä Geopark järjestivät syksyllä 2020 kaksi virtuaalista STF-valmennuspäivää, joiden aikana käytiin läpi mm. kestävän matkailun perusteet sekä perehdyttiin STF-polkuun ja STF-merkin vaatimiin toimenpiteisiin. Valmennuspäivään osallistuminen on yksi yrityksiltä vaadittavista toimenpiteistä kohti STF-merkkiä. Voit kerrata valmennuspäivän antia tai käydä läpi valmennuksen myös jälkikäteen.
Katso Sustainable Travel Finland valmennukset
Valmennusten materiaali
On-line valmennuksen power point esitykset voit ladata oheisista linkeistä
Miksi mukaan ohjelmaan
-
01Kestävä matkailukohde on alueellinen myyntivaltti ja tulevaisuuden kysytyin kohde.
-
02Kestävä matkailu houkuttelee matkailijoita, jotka ovat valmiita käyttämään keskivertomatkailijaa enemmän rahaa ja matkustamaan myös sesonkien ulkopuolella.
-
03Vastuullisuus on tullut jäädäkseen osaksi liiketoimintaa: matkustajat ja matkanjärjestäjät odottavat yhä enemmän, että yritykset huolehtivat toimintansa vastuullisuudesta.
-
04Sustainable Travel Finland -tunnus on asiakkaalle osoitus siitä, että yritys on sitoutunut vastuulliseen toimintaan.
-
05Visit Lahti ja Visit Finland nostavat omassa markkinoinnissaan yhä enemmän esille STF-merkin saaneita yrityksiä
Kysy lisää
Arto Asikainen, Visit Lahti STF-koordinaattori
arto.asikainen@lahtiregion.fi | 040-579 4387
STF yrityskummit:
Kati Komulainen, Salpausselkä Geopark, Visit Lahti ympäristövastaava
Anu Kärkkäinen, kokousmatkailu
Suvi Aaltonen, ruokamatkailu
Viestinnän STF-työkalupakki
Olemme koonneet erilaisia käytännön vinkkejä sekä postausmalleja, joita matkailuyritykset voivat käyttää mallina omaa viestintää suunnitellessaan ja toteuttaessaan.
Oheiset postausmallit on suunniteltu STF-merkin jo saaneille mutta niitä voivat pienin muokkauksin käyttää myös STF-polulla mukana olevat yritykset.
Postauksissa on hyvä käyttää seuraavia aihetunnisteita:
#visitlahti #SustainableTravelFinland
#kestävämatkailu #sustainability
STF-julkistuspostaus 12.5.2025 jälkeen
Iloisia uutisia! Lahden seutu on saavuttanut Sustainable Travel Finland Destination -statuksen. Sustainable Travel Finland -merkki on laatutakuu sinulle, matkailija! Me Lahden seudun matkailuyritykset, XX Oy mukaan lukien, olemme tehneet suuren työn varmistaaksemme, että palvelumme ovat niin vastuullisesti tuotettuja kuin mahdollista. Meitä kestävän kehityksen aallonharjalla kulkevia yrittäjiä on nyt niin paljon, että koko Lahden seutu on ansainnut vastuullisen matkailukohteen STF-destinaatiomerkin.
XX Oy on myös Sustainable Travel Finland – ja Joutsenmerkitty (luettele tähän muut sertifikaatit/merkit) majoitus-/elämyspalvelu/tms-yritys, jolle vastuullisuus on yksi liiketoiminnan kulmakivistä. Olemme ilolla ja ylpeydellä mukana viemässä Lahden seutua kohti loistavaa tulevaisuutta – yhdessä muiden yrittäjien kanssa. Tutustu meihin yrittäjiin täällä: https://visitlahti.fi/etusivu/nae-ja-koe/kestavamatkailu/
(Pidempi versio:)
Mikä Sustainable Travel Finland?
Sustainable Travel Finland -merkki on Suomen matkailualan vastuullisuuden ja kestävän matkailun sertifikaatti, joka myönnetään yrityksille ja kohteille, jotka täyttävät kestävän matkailun kriteerit. Se on osa Visit Finlandin Suomen matkailun kehittämisohjelmaa ja sen tarkoituksena on edistää kestävää matkailua Suomessa, vähentää matkailun ympäristövaikutuksia ja tukea paikallista yhteisöä.
Merkki perustuu sertifiointikriteereihin, jotka sisältävät muun muassa ympäristönsuojelun, paikallisten kulttuurien ja perinteiden kunnioittamisen, paikallisten tuotteiden ja palvelujen tukemisen sekä sosiaalisen vastuullisuuden edistämisen. Kestävän matkailun periaatteet näkyvät muun muassa energian ja veden säästämisessä, jätteiden vähentämisessä, ekologisissa kuljetusvaihtoehdoissa sekä ympäristöystävällisissä majoitus- ja ravintolapalveluissa.
Kun matkailija valitsee kohteen tai palvelun, joka on saanut Sustainable Travel Finland -merkin, hän voi olla varma siitä, että kyseinen toimija on sitoutunut edistämään kestävää matkailua.
(Lyhyempi versio:)
Mikä on Sustainable Travel Finland -merkki?
Sustainable Travel Finland -merkki on Suomen matkailualan vastuullisuuden sertifikaatti, joka myönnetään yrityksille ja kohteille, jotka täyttävät kestävän matkailun kriteerit, kuten ympäristönsuojelun, paikallisten kulttuurien kunnioittamisen ja sosiaalisen vastuullisuuden edistämisen.
Postausehdotukset Facebookiin ja Instagramiin:
Postausesimerkkejä someen eri vastuullisuusteemoista
Videoilla tavoitat uutta seuraajakuntaa
Perinteisten still-kuvapostausten lisäksi kannattaa tuottaa videoita esimerkiksi Instagram Reelseihin. Niiden avulla tavoitat helposti moninkertaisen määrän silmäpareja – myös niitä, jotka eivät vielä seuraa somekanavaasi.
Videoihin voit poimia samoja teemoja kuin still-kuvapostauksiinkin – katso vinkkejä yllä. Hyvä idea on tuoda myös yrittäjän tai työntekijöiden kasvot esiin ja kertoa suoraan kameralle, mitä teillä tapahtuu. Laitetaan persoonat peliin!
Kuinka päästä alkuun videon teossa? Tässä helppo kaava videon ”käsikirjoittamiseen”
-
Visualisoi video etukäteen
Mieti hetki, miltä valmis video voisi näyttää. Voitko liikkua tilassa videon aikana tai tehdä jotain pientä toimintaa? Pieni liike tuo elävyyttä ja pitää katsojan kiinnostuksen paremmin yllä kuin pelkkä puhuva pää. -
Pidä video napakkana
Instagramissa videon ihannepituus on noin 20–30 sekuntia. Lyhyt ja ytimekäs toimii parhaiten. -
Aloita kiinnostavasti
Aktivoi katsoja heti alussa jollain yllättävällä tai ajankohtaisella faktalla. Jos yritykselläsi on monta hyvää nostoa, tee jokaisesta oma lyhytvideo. Esimerkiksi:-
“Aurinko paistaa täydeltä taivaalta – ja sinunkin suihkuvetesi lämpenee nyt aurinkovoimalla.”
-
“Tiesitkö, että meidän aamupalasämpylämme tulevat ihan tuosta naapurileipomosta, XX:stä?”
-
“Tämä hunaja on peräisin hotellimme katolta – kirjaimellisesti lähiruokaa!”
-
-
Kerro vastuullisuudestanne lyhyesti
Mainitse muutamalla lauseella, miten kestävä matkailu ja vastuullisuus näkyvät toiminnassanne. Esimerkiksi:
“Kestävä kehitys on meille tärkeää – ja olemme ylpeitä siitä, että kuulumme Lahden seudun Sustainable Travel Finland -yrityksiin.” -
Täydennä kuvatekstillä
Lisää videon kuvatekstiin tarkempi selitys STF-merkistä: mitä se tarkoittaa ja miksi se on tärkeä. Kerro myös, että koko Lahden seutu on nyt STF-destinaatio. Voit hyödyntää esimerkiksi STF-julkistuspostauksen tekstiä sellaisenaan tai muokattuna.
Vinkkejä reelien editointiin
-
Valitse helppo työkalu
➤ Instagramin oma Reels-editori toimii hyvin perusmuokkaukseen: leikkaus, tekstien lisääminen ja taustamusiikki.
➤ CapCut on ilmainen ja selkeä sovellus, jossa voit tehdä tarkempaa editointia: leikata videoita, lisätä automaattitekstitykset ja käyttää visuaalisia efektejä. -
Leikkaa alku ja loppu siistiksi
Poista videon alusta ja lopusta hetket, jolloin ei vielä tapahdu mitään. Katsojan huomio kannattaa saada heti ensimmäisellä sekunnilla. -
Huolehdi äänestä
Jos puhut videolla, varmista että äänesi kuuluu selkeästi. Voit lisätä taustamusiikkia, mutta pidä se hiljaisena, jotta puhe erottuu.
➤ CapCutissa ääniä voi säätää helposti erikseen.
➤ Instagramissa löydät ääniasetukset kohdasta ”Miksaus” (Mix Audio). -
Lisää tekstit videon tueksi
Lisää lyhyt tekstitys tukemaan puhetta – erityisesti videon alkuun.
➤ CapCutissa voit käyttää Auto Captions -toimintoa, joka luo tekstitykset automaattisesti.
➤ Instagramissa tekstit lisätään manuaalisesti, ja ne voi ajastaa näkymään tietyissä kohdissa videota. -
Pienet visuaaliset lisät piristävät
Kevyet zoomaukset, ajastetut tekstit tai yksinkertaiset siirtymät elävöittävät videota ilman, että siitä tulee sekava.
➤ CapCutissa on valmiita tyylejä ja efektejä, joita voit käyttää maltillisesti.