Sustainable Travel Finland

Jotta matkailuelinkeino pystyy vastaamaan muuttuvaan kysyntään ja kasvamaan jatkossakin, on kehityksen oltava kestävää. Tätä varten Visit Finland on kehittänyt matkailuyrityksille ja -alueille tarkoitetun Sustainable Travel Finland -ohjelman ja sillä saavutettavan Sustainable Travel Finland -merkin. Lahden Seutu on mukana Visit Finlandin koordinoimassa valtakunnallisessa kestävän matkailun ohjelmassa ja saanut alueelle Sustainable Travel Finland (STF) Destinaatio -statuksen toukokuussa 2025.

Lisätietoja STF ohjelmasta

Lahden seudulla on Sustainable Travel Finland Destinaatio -merkki

Visit Finland on myöntänyt Lahden seudulle toukokuussa 2025 alueellisen Sustainable Travel Finland -destinaatiomerkin. Merkin saaminen osoitus alueen ja sen matkailuyritysten vahvasta sitoutumisest kestävään liiketoimintaan sekä vastuullisesti toteutettujen matkailupalvelujen kehittämiseen.  Yli puolet alueen kansainvälistä kasvua hakevista yrityksistä on jo saanut itselleen Sustainable Travel Finland -yritysmerkin ja polulla on iso joukko uusia yrityksiä.

Kannustamme kaikkia yrityksiä liittymään mukaan kestävän matkailun STF-ohjelmaan. Ohjelmaan liittyminen on ilmaista ja liittyessäsi saat käyttöösi Visit Finlandin STF e-oppaan sekä tiedonsyöttöalustan.

Liity mukaan STF-ohjelmaan

Lahden Seutu – Lahti Region Oy:lla oma Sustainable Travel Finland -yritysmerkki

Lahden Seutu – Lahti Region Oy kannustaa alueen yrityksiä liittymään valtakunnalliseen kestävän matkailun Sustainable Travel Finland ohjelmaan. Olemme myös itse sitoutuneet toimimaan kestävästi ja sertifioineet toimintamme Ekokompassi -standardien mukaisesti. Helmikuussa 2022 Lahden Seutu – Lahti Region Oy sai myös Sustainable Travel Finland -merkin ollen näin Suomen ensimmäinen alueellinen DMO/DMC, joka paitsi koordinoi destinaatiotason STF-ohjelmaa niin myös hankki omalle toiminnalleen STF-yritysmerkin. Myös Lahden Seutu – Lahti Region Oy:n yhteydessä toimivalla Salpausselkä UNESCO Global Geoparkilla on oma STF-merkki.

  

Lähde mukaan Lahden seudun STF-yritysjoukkoon!

Sustainable Travel Finland merkin ovat Visit Lahden (Lahden Seutu – Lahti Region Oy:n) lisäksi saaneet Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, GreenStar Hotel Lahti, Lehmonkärki Resort, Salpausselkä UNESCO Global Geopark, Pajulahti, Tervalepikon Torpat, Lomakivi, Vierumäki, Jokimaan Paroni, Best Lake Nature Adventures Oy, Iso-Naappila, Heinolan Heinäsaari Oy sekä Scandic Lahti City.

Kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -polulla, matkalla kohti STF-merkkiä, ovat: Avano Dreams Oy Ltd, Elinan Majoitus ja Rakennus (Heinola Travel), Hiihtokeskus Purnu, Hotelli Tallukka Ilola Inn, Inga Finland Guide,  Kitetirri Outdoors, Koiskalan kartano, Opiston Kunkku, Painovoima ry, Premium Resorts Oy,  Radalla Resort, Rantalan Lomamökit, Teerenpeli Panimo & Tislaamo, Travellamo, Vallesmannin Keltainen Talo, Virtaan Kartano ja Yli-Kaitala Resort.

 

 

Yhdessä STF-polulla

Visit Lahti ja Salpausselkä Geopark on järjestänyt kaksi virtuaalista STF-valmennuspäivää, joiden aikana käytiin läpi mm. kestävän matkailun perusteet sekä perehdyttiin STF-polkuun ja STF-merkin vaatimiin toimenpiteisiin. Valmennuspäivään osallistuminen on yksi yrityksiltä vaadittavista toimenpiteistä kohti STF-merkkiä. Voit kerrata valmennuspäivän antia tai käydä läpi valmennuksen myös jälkikäteen.

Katso Sustainable Travel Finland valmennukset

Valmennusten materiaali

On-line valmennuksen power point esitykset voit ladata oheisista linkeistä

STF osa 1

STF osa 2

STF osa 3

STF osa 4

STF osa 5: Green Key ja Green Activities

Ekokompassi-sertifikaatin esittely

Miksi mukaan ohjelmaan

  • 01
    Kestävä matkailukohde on alueellinen myyntivaltti ja tulevaisuuden kysytyin kohde.
  • 02
    Kestävä matkailu houkuttelee matkailijoita, jotka ovat valmiita käyttämään keskivertomatkailijaa enemmän rahaa ja matkustamaan myös sesonkien ulkopuolella.
  • 03
    Vastuullisuus on tullut jäädäkseen osaksi liiketoimintaa: matkustajat ja matkanjärjestäjät odottavat yhä enemmän, että yritykset huolehtivat toimintansa vastuullisuudesta.
  • 04
    Sustainable Travel Finland -tunnus on asiakkaalle osoitus siitä, että yritys on sitoutunut vastuulliseen toimintaan.
  • 05
    Visit Lahti ja Visit Finland nostavat omassa markkinoinnissaan yhä enemmän esille STF-merkin saaneita yrityksiä

Kysy lisää

Arto Asikainen, Visit Lahti STF-koordinaattori
arto.asikainen@lahtiregion.fi | 040-579 4387

STF yrityskummit:
Kati Komulainen, Salpausselkä Geopark, Visit Lahti ympäristövastaava
Anu Kärkkäinen, kokousmatkailu
Suvi Aaltonen, ruokamatkailu

 

 

Viestinnän STF-työkalupakki

Olemme koonneet erilaisia käytännön vinkkejä sekä postausmalleja, joita matkailuyritykset voivat käyttää mallina omaa viestintää suunnitellessaan ja toteuttaessaan.

Oheiset postausmallit on suunniteltu STF-merkin jo saaneille mutta niitä voivat pienin muokkauksin käyttää myös STF-polulla mukana olevat yritykset.

Postauksissa on hyvä käyttää seuraavia aihetunnisteita:
#VisitLahti #VisitLakelandFinland #SustainableTravelFinland
#KestäväMatkailu #Sustainability
#VisitFinland #OurFinland

STF-julkistuspostaus 12.5.2025 jälkeen

Iloisia uutisia! Lahden seutu on saanut Sustainable Travel Finland Destination -statuksen. Sustainable Travel Finland -merkki on laatutakuu sinulle, matkailija! Me Lahden seudun STF-yritykset, XX Oy mukaan lukien, haluamme tarjota vastuullisesti tuotettuja palveluja. Meitä kestävän kehityksen aallonharjalla kulkevia yrittäjiä on nyt niin paljon, että koko Lahden seutu on ansainnut vastuullisen matkailukohteen STF-destinaatiomerkin.

XX Oy on myös Sustainable Travel Finland – ja Joutsenmerkitty (luettele tähän muut sertifikaatit/merkit) majoitus-/elämyspalvelu/tms-yritys, jolle vastuullisuus on yksi liiketoiminnan kulmakivistä. Olemme ilolla ja ylpeydellä mukana viemässä Lahden seutua kohti kestävää tulevaisuutta – yhdessä muiden yrittäjien kanssa. Tutustu meihin yrittäjiin täällä: https://visitlahti.fi/etusivu/nae-ja-koe/kestavamatkailu/

(Pidempi versio:)
Mikä Sustainable Travel Finland?

Sustainable Travel Finland on Suomen kestävän matkailun kansallinen kehittämisohjelma. Ohjelmassa yritykset ja matkailualueet sitoutuvat kehittämään omaa toimintaansa vastuullisesti ja huomioimaan kaikki kestäväyyden osa-alueet. Ohjelman hyväksytysti suorittaneille yrityksille ja matkailualueille myönnetään Sustainable Travel Finland -merkki.

STF-merkin saaneet yritykset huomioivat toiminnassaan mm. ympäristönsuojelun, paikallisten kulttuurien ja perinteiden kunnioittamisen, paikallisten tuotteiden ja palvelujen tukemisen sekä yhdenvertaisuuden ja taloudelliset hankinnat. Kestävän matkailun periaatteet näkyvät esimerkiksi energian ja veden säästämisessä, jätteiden vähentämisessä, ekologisissa kuljetusvaihtoehdoissa sekä ympäristöystävällisissä majoitus- ja ravintolapalveluissa.

Kun matkailija valitsee kohteen tai palvelun, joka on saanut Sustainable Travel Finland -merkin, hän voi olla varma siitä, että kyseinen toimija on sitoutunut edistämään kestävää matkailua.

(Lyhyempi versio:)
Mikä on Sustainable Travel Finland -merkki?
Sustainable Travel Finland -merkki myönnetään yrityksille ja matkailualueille, jotka ovat suorittaneet hyväksytysti valtakunnalisen kestävän matkailun seitsenaskelisen kehittämisohjelman. Ne huomioivat toiminnassaan vastuullisuuden kaikki osa-alueet ja kehittävät toimintaansa ympäristöystävllisesti, tasa-arvoisesti ja paikallisyhteisöt huomioon ottaen.

Postausehdotukset Facebookiin ja Instagramiin:

Somepostausesimerkit

 

Videoilla tavoitat uutta seuraajakuntaa

Perinteisten still-kuvapostausten lisäksi kannattaa tuottaa videoita esimerkiksi Instagram Reelseihin. Niiden avulla tavoitat helposti moninkertaisen määrän silmäpareja – myös niitä, jotka eivät vielä seuraa somekanavaasi.

Katso esimerkiksi Greenstar Lahden reeli.

Videoihin voit poimia samoja teemoja kuin still-kuvapostauksiinkin – katso vinkkejä yllä. Hyvä idea on tuoda myös yrittäjän tai työntekijöiden kasvot esiin ja kertoa suoraan kameralle, mitä teillä tapahtuu. Laitetaan persoonat peliin!

Kuinka päästä alkuun videon teossa? Tässä helppo kaava videon ”käsikirjoittamiseen”

  • Visualisoi video etukäteen
    Mieti hetki, miltä valmis video voisi näyttää. Voitko liikkua tilassa videon aikana tai tehdä jotain pientä toimintaa? Pieni liike tuo elävyyttä ja pitää katsojan kiinnostuksen paremmin yllä kuin pelkkä puhuva pää.

  • Pidä video napakkana
    Instagramissa videon ihannepituus on noin 20–30 sekuntia. Lyhyt ja ytimekäs toimii parhaiten.

  • Aloita kiinnostavasti
    Aktivoi katsoja heti alussa jollain yllättävällä tai ajankohtaisella faktalla. Jos yritykselläsi on monta hyvää nostoa, tee jokaisesta oma lyhytvideo. Esimerkiksi:

    • “Aurinko paistaa täydeltä taivaalta – ja sinunkin suihkuvetesi lämpenee nyt aurinkovoimalla.”

    • “Tiesitkö, että meidän aamupalasämpylämme tulevat ihan tuosta naapurileipomosta, XX:stä?”

    • “Tämä hunaja on peräisin hotellimme katolta – kirjaimellisesti lähiruokaa!”

  • Kerro vastuullisuudestanne lyhyesti
    Mainitse muutamalla lauseella, miten kestävä matkailu ja vastuullisuus näkyvät toiminnassanne. Esimerkiksi:
    “Kestävä kehitys on meille tärkeää – ja olemme ylpeitä siitä, että kuulumme Lahden seudun Sustainable Travel Finland -yrityksiin.”

  • Täydennä kuvatekstillä
    Lisää videon kuvatekstiin tarkempi selitys STF-merkistä: mitä se tarkoittaa ja miksi se on tärkeä. Kerro myös, että koko Lahden seutu on nyt STF-destinaatio. Voit hyödyntää esimerkiksi STF-julkistuspostauksen tekstiä sellaisenaan tai muokattuna.

Vinkkejä reelien editointiin

  • Valitse helppo työkalu
    Instagramin oma Reels-editori toimii hyvin perusmuokkaukseen: leikkaus, tekstien lisääminen ja taustamusiikki.
    CapCut on ilmainen ja selkeä sovellus, jossa voit tehdä tarkempaa editointia: leikata videoita, lisätä automaattitekstitykset ja käyttää visuaalisia efektejä.

  • Leikkaa alku ja loppu siistiksi
    Poista videon alusta ja lopusta hetket, jolloin ei vielä tapahdu mitään. Katsojan huomio kannattaa saada heti ensimmäisellä sekunnilla.

  • Huolehdi äänestä
    Jos puhut videolla, varmista että äänesi kuuluu selkeästi. Voit lisätä taustamusiikkia, mutta pidä se hiljaisena, jotta puhe erottuu.
    ➤ CapCutissa ääniä voi säätää helposti erikseen.
    ➤ Instagramissa löydät ääniasetukset kohdasta ”Miksaus” (Mix Audio).

  • Lisää tekstit videon tueksi
    Lisää lyhyt tekstitys tukemaan puhetta – erityisesti videon alkuun.
    ➤ CapCutissa voit käyttää Auto Captions -toimintoa, joka luo tekstitykset automaattisesti.
    ➤ Instagramissa tekstit lisätään manuaalisesti, ja ne voi ajastaa näkymään tietyissä kohdissa videota.

  • Pienet visuaaliset lisät piristävät
    Kevyet zoomaukset, ajastetut tekstit tai yksinkertaiset siirtymät elävöittävät videota ilman, että siitä tulee sekava.
    ➤ CapCutissa on valmiita tyylejä ja efektejä, joita voit käyttää maltillisesti.

 

Muista vielä merkkinnät!

Instagram: @visitlahti_official

Facebook: @VisitLahti

sekä seuraavat hastagit:
#VisitLahti #VisitLakelandFinland #SustainableTravelFinland
#KestäväMatkailu #Sustainability
#VisitFinland #OurFinland