Unelmien Staycation Lahden Seurahuoneen tapaan

Staycation kotikaupungissa! Marika ja Manu Mesimäki tutustuivat uuteen, Suomessa ainutlaatuiseen hotelliin, Seurahuone Loft Houseen ja nauttivat hyvästä ruoasta tunnetun Seurahuoneen mauista.

Lahden Seurahuone on laajentanut hotelliaan ja rakentanut tien toisella puolella olevan Sokos-tavaratalon kolmanteen kerrokseen aivan mielettömän upean, tavaratalon sisään kätketyn salaisuuden nimeltä Loft House. Asetuimme hetkeksi matkailijan asemaan ja kävimme yhden yön staycation-lomalla kokeilemassa, miten hotelli suoriutuu ruokaa hifistelevän pariskunnan viikonloppukohteena.

Saavuimme Seurahuoneelle autolla ja ajoimme parkkiin hotellin vanhan päärakennuksen alapuolella olevaan parkkihalliin, josta pääsimme nousemaan suoraan ylös hotellin vastaanottoon. Ystävällisen vastaanoton ja sisäänkirjautumisen jälkeen meidät ohjattiin tien toisella puolella sijaitsevan Sokoksen tavaratalon uumeniin. Kulku Loft Houseen tapahtuu katutasosta sähköisen avainkortin avulla.

Saman tien, kun värikkäät kaksoisovet aukenivat, tunsimme astuvamme aivan toiseen maailmaan. Värikkäät tapetit ja lintuaiheiset kuviot johdattivat tunnelmaltaan lämminhenkiseen tropiikkiin. Siirryimme hissillä 3. kerrokseen (samalla hissillä pääsee hotellista suoraan myös tavaratalon kolmanteen kerrokseen) ja saavuimme Loft Housen aulaan. Lämminhenkinen ja runsas värimaailma jatkui yläkerrassa. Huoneeseemme kuljettiin kauniin oleskelutilan läpi, jossa vieraille on tarjolla laadukasta kahvia, mukavia sohvaryhmiä, lautapelejä ja takkatulen loimua mihin kellonaikaan tahansa. Loungen vieressä on lisäksi kaksi viihtyisää saunaa, joita hotellivieraiden on mahdollisuus varata omaan yksityiseen käyttöönsä.

Meille oli varattu hotellin erikoisuuksiin kuuluva hulppea kaksikerroksinen loft-huone, joka on samalla yhdistelmä rouheutta ja rosoisia pintoja loftin henkeen kuuluen, mutta samalla sisustuksessa on mukana myös ylellisyyttä, miellyttäviä monipuolisia materiaaleja ja ihanaa kodikkuutta ja lämpöä. Huoneessa olevaan pieneen keittiöpisteeseen on sijoitettu oma kahvikone, lavuaari ja tilavat jääkaappi, jonne olisi tarvittaessa voinut tuoda omia matkaeväitä, mikä on varsin kätevää.

Huoneita varten on teetetty erikseen oma viehättävä nimikkoastiasto yhteistyössä Vallilan kanssa. Astioita kuvittaa vastapäisen Seurahuoneen päärakennus ja Lahden Aleksanterinkadun valot. Lasit ovat Iittalan Ultima Thulea ja kaikessa näkyy, että yksityiskohtiin ja kotimaiseen laatuun on haluttu panostaa. Paikallista osaamista löytyi muun muassa baarikaapin sisältä, jossa valikoimaan oli otettu mukaan palkitun Teerenpelin Kaski-viskin miniversio.

Olimme tilanneet etukäteen hotellin ravintolasta ”Mistin” eli italialaisen antipastolautasen kahdelle nautittavaksi huoneessa. Herkullinen ja kaunis alkupala odotti valmiina kauniisti katettuna, kun saavuimme paikalle.

Alkuherkuttelujen jälkeen siirryimme päärakennuksen ravintola Trattoriaan, josta olimme varanneet pöydän illallista varten. Viihtyisä italialaishenkinen Trattoria tarjoilee italiateemaisia herkkuja, ja näin korona-aikaan menua on täydennetty viereisen ravintola Kujan Streetfood-henkisellä ruokalistalla.

Trattorian sisäpihalla on ihastuttava ulkoterassialue, Pihatto, jossa voi kesäaikaan nauttia illallista tai baarin taidokkaista cocktaileista. Tällä kertaa palasimme kuitenkin heti illallisen jälkeen takaisin Loft Housen puolelle ja haimme jälkiruokaespressot Loungen kahviautomaatista ja siirryimme nauttimaan jälkiruoan ilmastoltaan houkuttelevaan trooppiseen sisäpuutarhaan, jonka lasikaton kautta valo pääsee upeasti läpi päiväsaikaan ja iltaisin voi hyvällä säällä ihailla tähtitaivasta.

Seurahuone Loft House

Suihkulähteen hiljaa solistessa siirryimme henkisesti jonnekin maapallon toiselle puolelle. Oli todella vaikea uskoa, että olimme aivan Lahden ydinkeskustassa tavaratalon yläpuolella!

Illan päätteeksi nautimme vielä hotellihuoneessamme olevasta Woodion puukuidusta valmistetusta poikkeuksellisen tilavasta kylpyammeesta. Lasillinen samppanjaa täydensi kylpyläelämyksen ja paksut kylpypyyhkeet, Lumenen kylpytuotteet ja huolella valitut materiaalit, pinnat ja kaikki pienet yksityiskohdat tekivät lomastamme viihtyisän ja varsin ylellisen.

Aamiainen on maineensa veroinen

Aamulla Loft Housen puolella Loungessa oli tarjolla kahvia ja kevyttä aamiaista, rapeita croisantteja, hilloa, juustoja, jogurttia ja mehua ja sieltä sai halutessaan hakea pahimpaan nälkään tyydytystä, mutta varsinainen aamiaistaivas löytyi katettuna tien toiselta puolelta päärakennuksen toisesta kerroksesta. Seurahuoneen aamiaisbuffet on maineensa veroinen ja tarjolla on ruokaa jokaiseen makuun. Pienet yksityiskohdat  täälläkin, kuten vohveli- ja irtokarkkibaari, nostavat aamiaisen tavallisen yläpuolelle. Buffasta löytyy useita paikallisia, lähellä tuotettuja herkkuja ja ne ovat hyvin merkittyjä. Pöytiin tarjottu aamukahvi ja ystävällinen palvelu sai meidätkin nauttimaan lauantain myöhäisestä brunssista kiireettömästi.