Dieettikokki Sauli Sillanmäen vinkit liikunnan harrastajille

Liikuntakeskus Pajulahden ravintolapalveluiden keittiöpäällikkö Sauli Sillanmäki on työnsä puolesta erikoistunut urheilijoiden ja muita erikoisruokavalioita noudattavien ravintoon. Tässä Saulin vinkkejä, millaisin eväin kannattaa varautua luonnossa tapahtuvaan liikuntaan.

Jos retkellä on mahdollisuus käyttää nuotiopaikkaa ja tehdä itse ruokaa, kannattaa mukaan pakata ainekset helppoon ja runsaasti nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja sisältävään ateriaan.

Sauli Sillanmäki Pajulahti

Nuotiolla on helppo valmistaa esimerkiksi nuudeliateria tai lohikeitto. Valmiiden einesten vaihtoehtona Sauli vinkkaa, että kun kotona pilkkoo valmiiksi kasvikset pieniksi kuutioiksi, ottaa mukaan lohikuutioita ja purkin kermaa, niin herkullinen lohikeitto syntyy nuotiolla alta aikayksikön. Vettä pitää muistaa varata riittävästi mukaan.

Jälkiruoaksi maistuu klassinen tikkupulla, ja jos tässä kohtaa haluaa päästä helpolla, kaupoissa on tarjolla hyviä valmiita pakastepullataikinoita, jotka toimivat tähän tarkoitukseen todella hyvin. Matkaan vielä termospulloon mehua tai kahvia ja pikkupurkki herkullista hilloa, niin täydellinen nuotiojälkiruoka on taattu!

Tyhypäivä Pajulahdessa

Saulin tiimi on rakentanut Pajulahden vieraille valmiita eväspaketteja, joita on helppo tilata mukaan vaikkapa ulkoiluteemaiseen tyhypäivään, joita pystyy järjestämään myös terveysturvallisesti. Pajulahden alueella on heidän kaksi omaa laavupaikkaa, joista toinen on esteetön ja lisäksi lähietäisyydellä on Lahden kaupungin ylläpitämä Seelammin laavu.

Lue lisää

Proteiinipatukan ohje

Pitkälle liikuntaretkelle pitää ottaa mukaan myös nopeaa ja helposti syötävää lisäravintoa ja aina mieluummin vähän ylimääräistä. Vaihtoehtona tässäkin kaupan valmiille proteiinipatukoille Sauli ehdottaa itse tehtyjä proteiinipatukoita, jolloin tietää varmasti mitä ne sisältävät. Hän jakoi meille oman proteiinipatukkansa reseptin, jota voi helposti muokata oman mielensä mukaiseksi.

Ainekset:
• 100 g maapähkinävoita (makeuttamaton)
• 100 g maitoa tai mantelijuomaa
• 100 g kaurahiutaleita
• 50 g proteiinijauhoa (kaakaonmakuinen)
• 30 g riisimuroja

Sekoita maito ja maapähkinävoi keskenään kulhossa. Lisää massaan proteiinijauhot ja kaurahiutaleet. Massasta on tarkoitus tulla paksua. Lisää lopuksi riisimurot joukkoon.

Kaada massa leivinpaperilla vuorattuun vuokaan ja painele lastalla tai nuolijalla tasaiseksi levyksi. Laita vuoka pariksi tunniksi jääkaappiin jähmettymään. Leikkaa leyvstä patukoita. Makeutukseen voi käyttää sokeria.

100 g massaa sisältää 21 g proteiinia, 26 g hiilihydraattia, 17 g rasvaa.

Proteiinipatukka