Matkailufoorumi

Lahden seudun matkailuväen yhteinen kesän avaus järjestettiin Malskin Sammiosalissa 1.6.2022.

Ohjelma

Uusi kulttuurimatkailukaupunki Lahti

Museonjohtaja Tuulia Tuomi, Lahden museot

Lahden seutu nousi kertaheitolla Suomen johtavien museokaupunkien ja kulttuurimatkailumaakuntien joukkoon, kun Lahden seudun uusi kansainvälisesti vetovoimainen visuaalisten taiteiden museo MALVA avattiin huhtikuussa. Lahden museojohtaja Tuulia Tuomi avaa museon sisältöä ja toiveita Päijät-Hämeen matkailuväen suuntaan yhteistyöstä.

Urheilu- ja liikunta – Päijät-Hämeen matkailun erilaistava teema

Yrittäjä Mikko Saarinen, Klue Oy, projektipäällikkö Jani Backman, Sport Event Management Finland ja brändimarkkinointijohtaja Tiina Kallio, Visit Lahti

Urheiluun ja liikuntaan liittyvät tuotteet ja palvelut ovat entistä vahvempia matkailun vetovoimatekijöitä. Lahden seutu on teeman edelläkävijä Suomessa luonto- ja rakennettujen olosuhteiden, urheiluopistojen sekä 100-vuotisen tapahtumahistoriansa kautta. Miten urheilumatkailun sisältöjä sekä tunnettuutta vahvistetaan kansallisesti ja kansainvälisesti, case pyörämatkailu.

LATAA ESITYKSET TÄSTÄ:
Jani Backman
Tiina Kallio ja Mikko Saarinen

Kokoukset ja kongressit uudessa ajassa

Kokous- ja kongressimyyntipäällikkö Anu Kärkkäinen, Visit Lahti

Lahden seutu lähtee uudella energialla tuleviin vuosiin kokous- ja kongressimarkkinoiden kohteena. Lahti on yliopistokaupunki, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös matkailulle. Kokous- ja kongressimatkailussa vahvan kotimaan kokousmatkailun rinnalle on tullut entistä vahvempana yhteistyö LUT-yliopiston kanssa. Uusi yliopisto ja uusi kongressikaupunki.

LATAA ESITYS TÄSTÄ

Mihin kotimaan matkailu olet menossa?

Insight Strategist Sari Kärki, Sanoma Oy

Kesä 2022 näyttää edelleen vahvalta kotimaanmatkailukesältä. Miltä se näyttää kuluttajatutkimuksen valossa. Sanoma Oy:ltä on valmistunut juuri kotimaanmatkailun tutkimus, josta tuoreimmat tulokset esitellään Lahden seudun matkailuväelle.

LATAA ESITYS TÄSTÄ
Mikäli lainaat esityksen tietoja omissa esityksissäsi, toivotaan lähteenä käytettävän ’Sanoma B2B Insight’.

Miten Lakeland suuralueena saa näkyväisyyttä ja markkinaosuutta Keski-Euroopassa

Toimitusjohtaja Jan Badur, Nordic Marketing sekä matkailun elpyminen UK:n markkinoilla, Product Manager Andrea Godfrey, Regent Holidays

Visit Finland on jakanut Suomen neljään päämarkkina-alueeseen, missä Visit Lahti toimii yhteistyössä muiden maakuntien kanssa houkutellakseen vieraita Lakeland suuralueeseen. Mitä keskieurooppalainen vieras haluaa, mistä varaa ja mikä on Keski-Euroopan markkinatilanne uudessa maailmassa. Lisäksi markkinoina kuulemme puheenvuoron UK-markkinoiden tilanteesta.

LATAA BADURIN ESITYS TÄSTÄ

Rohkeutta markkinointiin – asiakaslähtöisyys, kilpailuetu ja rohkeus erottautua

Creative Director Markus Nieminen, TBWA

Uutiskanava CNN julisti Lahden seudun vuoden 2022 unelmalomakohteeksi, Lahden seutu on Euroopan 9. paras matkailukohde vuonna 2022 sekä Euroopan vastuullisin matkailukohde. Lahden seutu on Suomessa herättänyt merkittävää kiinnostusta ja tuoreimpana Salpausselkä Geopark nousi UNESCO:n geologisesti arvokkaiden alueiden maailmanlaajuiseen verkostoon eli UNESCO Global Geopark -kohteeksi. Miten voimme erottautua ja olla rohkeasti erilaisia. Miten hyödynnämme yhteisesti kaikki tunnustukset – entisestään kiristyvässä kilpailussa näitä tarvitaan.

LATAA ESITYS TÄSTÄ

Alla voit katsoa TBWA:n tuottamat videot kaupunkisuksista sekä Ant Brew’n Wasted Potential -hävikkioluista.

Tutustu foorumin puhujiin

Malskin Sammiosalissa kuullaan joukko kiinnostavia puheenvuoroja. Niiden takana on joukko rautaisia ammattilaisia. Tutustu puhujiin täällä.

Tuulia Tuomi

Tuulia Tuomi on toiminut museoalalla vuodesta 1975 ja museonjohtajana yli 20 vuotta, mm. Hämeenlinnan kaupunginmuseo ja Suomen kellomuseo. Harrastaa opiskelua, tällä hetkellä mm. tulevaisuudentutkimusta.

Mikko Saarinen

Mikko Saarinen on toiminut Levillä alppihiihdon maailmancupin puikoissa ja matkailukohteen kehitystehtävissä. Leviltä hän siirtyi Lahti2017 MM-hiihtojen kaupallisen tiimin vetäjäksi sekä Hiihtoliiton markkinointijohtajaksi. Lahden seudun että Business Finlandin kanssa Mikko on ollut mukana työstämässä urheilumatkailuun ja -vientiin linkittyviä toimintoja Kiinan markkinoilla. Viime vuosina Mikko on keskittynyt urheiluun liittyvään konseptointiin muun muassa Helsinki Ski Weeksin taustalla sekä erityisesti pyörämatkailun kehittämiseen, jossa mukana vahva kansainvälinen ote sveitsiläis-suomalaisen tiimin kautta.

Jani Backman

Jani Backman toimii Visit Lahdessa urheilutapahtumakaupunkien yhteenliittymän, Sport Event Management Finland -yksikön projektipäällikkönä, sekä Lahden seudun kehitys LADEC:ssa urheilu-, liikunta-, ja hyvinvointialan yritysten Lahti Sports Hub -ekosysteemissä liiketoimintakehittäjänä. Janilla on parikymmenvuotisen kokemuksen urheilun lajiliittokokemuksen moottoriurheilun parista, josta pitkä historia urheilutapahtumamatkailusta kumpuaa mm. pohjoismaiden suurimman vuosittaisen urheilutapahtuman, Suomen MM-rallin, pääjärjestäjänä.

Tiina Kallio

Tiina Kallio työskentelee Visit Lahden sisältö- ja markkinointitiimin vetäjänä. Työtehtäviin kuuluvat mm. Visit Lahti -brändin mukainen vapaa-ajan matkailun sisällöntuotanto verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan, media- ja PR-toimenpiteet sekä kampanjat. Erityisenä osa-alueena pyörämatkailun kehittäminen osana Lahden seudun vetovoimaista urheilumatkailua.

Anu Kärkkäinen

Anu Kärkkäinen on tänä keväänä aloittanut Visit Lahdessa kokous- ja kongressimyyntipäällikkönä. Anun työtehtäviin kuuluu mm. kotimaisten kokousasiakkaiden uusasiakashankinta, kansainvälisten kongressien kutsu- ja hakuprosessien kehittäminen, kokousten suunnittelu- ja markkinointiapu, potentiaalisten asiakkaiden vierailujärjestelyt sekä yhteistyö Visit Lahden -yrityskumppaniverkoston kanssa. Anulla on monipuolinen työkokemus kokous-, kongressi- ja tapahtuma-alalta Lahdesta, Helsingistä ja Kouvolasta – niin tapahtumataloissa, hotelleissa kuin kartanoissakin.

Sari Kärki

Sari Kärki toimii Consumer Insight Strategistina B2B Sanoma Media Finland OY:ssä. Hänen tehtäviinsä kuuluu löytää ja tehdä
datasta johtopäätöksiä sekä luoda näkemystä markkinoinnin suunnittelun tueksi. Koulutukseltaan Sari on kauppatieteiden maisteri ja media-alan lisäksi hän työskennellyt myös teleoperaattoritoimialalla.

Jan Badur

Jan Badurilla on yli 20 vuoden kokemus matkailualalta, hän hallitsee Keski-Euroopan matkailumarkkinat ja tuntee henkilökohtaisesti laajan verkoston matkanjärjestäjiä. Jan on valittu yhdeksi Visit Finland Akatemian valmentajaksi, erikoisosaamisena tuotteistaminen, myynti ja markkinointi, kohdemarkkinana Saksa. Jan on saksalainen, täydellisesti suomea osaava matkailun ammattilainen ja innovaattori. Hän on aiemmin ollut töissä matkanjärjestäjällä, joten hän tuntee sekä matkanjärjestäjien tavan toimia, että kuluttajien vaatimukset ja tarpeet.

Andrea Godfrey

Andrea Godfrey has worked at Regent Holidays for around 25 years. She started after graduating university with a Russian & Soviet Studies degree and then subsequently a Marketing Management Diploma focused on Tourism.  Her first role was managing the fast growing 3 Baltic countries including Finland.  She left to live in Ukraine and manage an outgoing agency in Kyiv for a number of years, before she took the role of General Manager of Regent back in 1999.  Regent Holidays is a medium-sized tour operator based in Bristol, UK. The company offers group tours and tailormade travel to a wide variety of destinations – Iceland, Finland, Scandinavia, the Balkans, the Baltics, Central and Eastern Europe, the Caucasus, Middle East, Central and East Asia.

Markus Nieminen

Markus Nieminen on strategiajohtaja, joka työskentelee markkinoinnin, viestinnän ja designin parissa. Hän on reilun kahdenkymmenen vuoden aikana auttanut suomalaisia ja kansainvälisiä yrityksiä monimutkaisissa haasteissa. Markus Nieminen uskoo luovan työn luomiin mahdollisuuksiin.