Opintomatka Valencian MotoGP -kisaan marraskuussa 2018

Opintomatka Valencian MotoGP -kisaan marraskuussa 2018 | Kysymys: Millaisia havaintoja teit Valencian opintomatkalla, Arto Ahola?

VASTAUS

"Opintomatka Valencian MotoGP -kisaan antoi hyvän kokonaisnäkemyksen, mitä kaikkea yhteen kisaviikonloppuun kuuluu. Itse teknisestä MotoGP-kisan toteuttamisesta ei meidän tarvitse olla huolissaan muuten kuin että KymiRing tarjoaa riittävästi tilaa, sähköä alueella sekä kattavat tietoliikenneyhteydet, joiden kapasiteetti riittää varmasti. Tallit ja kv. toimijat tuovat kaiken, siis aivan kaiken, mukanaan. Kuvaisin sitä mieluusti sanalla moottoriurheilusirkus tai tivoli, joka tulee ammattilaisvoimin, hoitaa kisaturisteille viihdyttämisen ja peruselämyksen ja poistuu seuraavaan kaupunkiin jättäen tyhjän kentän varikkorakennuksen viereen.

Aivan kaikkea tiimit ja kv. kisajärjestäjä eivät kuitenkaan voi tuottaa itse. Paikallisilta palveluntarjoajilta eli teiltä tarvitaan erilaisia asioita kuten kontteja, huonekaluja, catering-palveluita, suorittavaa aputyövoimaa kuten vartiointia jne.

PALVELUT RATA-ALUEELLA
Opintomatka osoitti, että moottoriurheilufanit ovat laatutietoista porukkaa. Kymmenet tuhannet katsojat viettävät rata-alueella pitkän viikonlopun, joten heille tarvitaan lukuisa määrä erilaisia palveluita. Pelkkä jauhomakkara ei riitä, vaan esim. hyvistä lähituotantolähteistä tuleva laadukas "Suomi-twistillä" tehty palvelutarjonta takaa kauppaa. Ja sen ei tarvitse olla pelkkää ruokaa, vaan majoituspalvelujen lisäksi kisavieraat kaipaavat aktiviteetteja, elämyksiä jne.
Tämä voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta fanien laatutietoisuus näkyi meille silmään selkeästi. Paellapannut luonnontulilla, kokonaisena grillatut possut, Chesten kunnan (n. Iitti kertaa kaksi) keskusaukion "kuminpoltto ja pakoputkien karstanpoisto -elämyspuisto kisavieraille" toivat Chesteen tuhansia ja tuhansia kisavieraita jo aika-ajojen kesken ollessa lauantai-iltapäivänä!

MAJOITUSPALVELUT
Hotelli- ja majoituspalvelut luulevat liian usein osaavansa hommat luonnostaan. Mutta kun hotellimme täyttöaste oli 100 kisapäivinä, meni meidän kahdeksan hengen ryhmältä pelkkään sisäänkirjautumiseen toista tuntia, ja jonot selän takana sen kuin kasvoivat! Tällaisiin asioihin valmistautuminen ja varautuminen tuo takuuvarmasti positiivista mainetta niin palveluntarjoajalle kuin kisallekin.

TURVALLISUUS
Turvallisuus on erittäin tärkeä asia. Se on tulevaisuudessa ihan oman seminaarin paikka, ja sinne tarvitaan viranomaiset mukaan, jotta saamme aikaan yhtä saumatonta yhteistyötä kuin Valenciassa. Tämä esimerkiksi näkyi toisen kriittisen asian eli liikenteen hoidossa.

LOGISTIIKKA
Yhtä tärkeää kuin vieraiden viihtyminen kisa-alueella on kuljetuspalvelujen toiminta alueelle ja sieltä pois. Valenciassa radan ohi kulkeva moottoritie opastettu niin, että aamulla yksi vastaantulevista kaistoista oli muutettu radan suuntaan ajaville ja iltapäivällä toisinpäin.

Hyvänä esimerkkinä ja tulevaisuudessa mietinnän paikkana meille oli valtavan hienosti järjestetty linja-autojen sukkulaliikenne omilla reiteillään ja hehtaarien parkkikenttä aivan radan vieressä, jossa lastaamiseen ja purkamiseen yhdeltä linja-autolta meni pari hassua minuuttia. Tämä toimi muuten hyvin, mutta alueelle oli vain yksi sisääntulo/ulosajoportti, johon mahtui vain yksi linja-auto kerrallaan! Näinhän se ei tietenkään voi olla – ainakaan meillä.

SÄÄ – ASIA JOHON EMME VOI VAIKUTTAA
Meillä ei käynyt kovinkaan hyvä tuuri sään suhteen Valenciassa, vettä satoi välillä enemmän, välillä hieman vähemmän. Meidän on siis hyvä muistaa, että mitä kurjempi sää, sitä tärkeämpää on hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla ne asiat, joihin voimme vaikuttaa ja siten tuottaa kaikille mahdollisimman positiivinen kisakokemus Suomessa ja KymiRingillä."

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Arto Ahola, p. 0400 938 666 | arto.ahola (at) lahtiregion.fi